FOTÓSKÉPZŐ
érthető, hatékony képzés szakértőktől
FOTÓSKÉPZŐ Fotóiskola
FOTOGRÁFIAI SZAKCIKKEK
FOTÓS HÍREK, ESEMÉNYEK, ÉRDEKESSÉGEK
FOTÓTÖRTÉNELEM
CANON EOS 5D MarkII
CANON EOS 5D MarkII
Nagy szenzor, nagy felbontás, nagy méretek

Kisfilmes képkockával megegyező méretű szenzor a gépben. Vajon megéri?

A Canon EOS 5D első verziója nagy siker volt, ezt továbbfejlesztve adta ki
a cég az 5D Mark II-t. Ez a gyakorlatban vegyes eredményt hozott, ugyanis
néhány újítás tényleg meglepetéssel bírt, más viszont maradt a régiben.
De a lényeg nem változott: a nagy képszenzort, azaz a 24x36 mm-es Full Frame
képformátumot elérhetővé tette a kisebb tőkével rendelkező fotósok számára is.

Külcsín

Mint ahogy az előd, a Mark II is magnézium öntvényre épül, így a stabilitás,
tartósság biztosítva van. Viszont a Mark II már részlegesen időjárásálló szigetelést
kapott, ami szélesebb körű használatot tesz lehetővé. Külalakban gyakorlatilag
megegyezik a két típus, csak az utóbbi kapott nagyobb, 7,6 cm-es (3") LCD-t.
Emellett a kiegészítőként megvásárolható portrémarkolat is változott, ráadásul
kétféle verzióban kapható: egy szokásos és egy másik WiFi kapcsolattal és opcionális
Ethernet. illetve GPS-szel kiegészíthető változatban.

Canon EOS 5D MarkII

A váz felépítése természetesen nagyon masszív, a felületek és a részletek is pontosan
illeszkednek, látszik rajta, hogy komoly munkára tervezték. A súly ugyan a nagy
szenzorméret miatt nagyobb a szokások középkategóriás gépekénél, de könnyebb,
mint a profi vázak.
Mivel inkább a belső egységekben újult meg a fényképezőgép, nézzünk is bele,
mit tud!

Belbecs

A képszenzor mérete gyakorlatilag nem változott (0,1 mm-rel nőtt minden irányban),
de a felbontás már igen, méghozzá nem is csekély mértében: 12,8-ról 21,1
megapixelre. A képpontok fölé nagyobb mikrolencsék is kerültek, ami javítja
a képminőséget. Emellett a színmélység is nőtt 12-ről 14 bitre. A szenzorból nyert
sokkal nagyobb adathalmazt két generációval komolyabb képszenzor, a Digic 4 dolgozza fel.
Szükség is van rá, mert egy egyszerű JPEG file mérete is sokkal nagyobb a megszokottnál.
Az érzékenység-tartomány is nőtt ISO 3200-ről ISO 25 600-ra, ami már figyelemreméltó adat.
Már jóval a korábban megszokott érzékenység felett járunk ugyanis. Viszont ha figyelembe
vesszük a legfurcsább újdonságot, a Full HD, azaz teljes nagyfelbontású videók
készítésének lehetőségét is, akkor már értjük a nagy érzékenységet is. Ugyanis a filmezésben
a videokameráknál már régóta megszokhattuk a hasonló értékeket.

Canon EOS 5D MarkII

Tulajdonképpen a videó funkció jelenti a fényképezőgép igazi újdonságát. Ez ugyanis
nem csupán a modell újdonsága is, hanem úgy általában, a digitális tükörreflexes
fényképezőgépek között is komoly lépésnek számít.
Már régóta esedékes volt ez a lépés, csak az volt a kérdés, melyik gyártó lépi meg. Ugyan,
a kompakt  fényképezőgépekben régóta működik a videózás lehetősége is, így szinte kínálta
magát, hogy  megjelenjen a tükörreflexes érában is ez a lehetőség.
De ez nem volt olyan egyszerű, ugyanis ez a kategória már inkább a komolyabb embereké,
így őket kell(ene) meggyőzni a filmfelvétel értelméről egy fényképezőgép esetében.
Mivel az 5D már egy ideje piacon van, némi tapasztalat is leszűrhető az eddigi szerepléséből.
Egyrészt más gyártót is megfertőzött a videó, azaz más tükrreflexes fényképezőgépbe
is belekerült ez a funkció azóta. De ez sokkal inkább tűnik a cégek egymás közötti versenye
eredményének, mint a reális szükségletek kielégítésének. Ugyanis még egy esküvőfotós
sem használhatja ki igazából ezt a funkciót, hiszen nem lehet egyszerre
fényképezni és filmezni egy eseményen. A többi témáról nem is beszélve: portréfotózás,
divatfotó, épületfotó stb.? Ma már komoly videotechnika át használ minden szakember,
nem fog egy videokamerát lecserélni egy fényképezőgépre. Viszont talán egy kicsit jobban
működik a dolog: elképzelhető, hogy egy fotóst megszáll az ihlet és egyszer nemcsak álló-,
hanem mozgóképeket is akar készíteni a témájáról. De itt viszont a feladatot megnehezíti
az egész eszköztár fotózásra idealizált mivolta: folyamatos fény helyett villanófény használata,
az adattárolás viszonylag szűk lehetőségei, a fix gyújtótávolságú objektívek alkalmatlansága.
Persze, kint a szabadban, zoommal felszerelkezve gyönyörű, részletgazdag filmet lehet forgatni
HD minőségben, de itt is megtelik a memóriakártya percek alatt.
Az 5D megjelenése után gyönyörűbbnél gyönyörűbb videókat gyártott az egyik felkapott fotós,
bizonyítandó a mozgókép-funkció életrevalóságát. Aztán amikor megnéztük a felhasznált
felszerelés összetételét és legfőképp értékét, kiderült, hogy az illető a szerkesztőség és saját
felszerelését egyaránt felhasználta, ráadásul az objektívek a Canon csúcskategóriás termékei
voltak, mintegy 4 millió forint értékben. Maga a filmforgatás ráadásul még egyszer ugyanennyi
pénzt felemésztett. Hát így könnyű szép filmet forgatni.
Emellett a kezdeti örömujjongások lecsendesültek, sok amatőr belátta, hogy a videó funkciót
inkább a marketing tette a gépbe, mint a józan ész.

Canon EOS 5D MarkII

A másik fontos újdonság a már említett 21,1 megapixeles felbontás. Ez már a legvadabb
profinak is elég kell hogy legyen manapság ebben a szenzorméretben. De, kell ez az amatőr,
félprofi, vagy akár a legtöbb profi fotósnak? Mikor van szükség ekkora felbontásra? Amikor
a papírképek 90%-a legfeljebb 15x10 cm-es méretben készül a laborokban? Ehhez ugyanis
bőven elég 2-3 megapixeles felbontás és negyed ekkora szenzor. A 24x36 mm-es CMOS
a maga 21,1 megapixelével pedig legalább 20 MByte-os képeket gyárt, s ezeket tárolni,
valamint feldolgozni is kell. Ehhez pedig nagyobb tárhelyre és gyorsabb számítógépekre
van szükség. Hogy aztán a képeket lekicsinyítse a fotós 500 KByte-ra, hogy el tudja küldeni
az ismerősének, vagy fel tudja tölteni egy képmegosztóra.
Persze, van amikor szükséges a nagy felbontás, de ez leginkább csak a professzionális
felhasználásra jellemző. Az nagy képszenzor-méret pedig méginkább ide tartozik.

Verdikt

A Canon EOS 5D Mark II tényleg jó fényképezőgép. Nagyon szép képeket lehet vele készíteni,
de ajánlott a jobb, kifejezetten ekkora szenzormérethez és digitális vázra tervezett objektívek
használata, mert a széleken már romlik a képminőség a nagy szenzor miatt. Súlya, mérete
miatt nem egy ideális partner kiránduláshoz, városnézéshez. Így csak az igazán elhivatott
fotóamatőrök és a dolgozó profik fogkák a képminőségét előtérbe helyezni és ezzel feledtetni
a cipelés fáradalmait. A költségek sem éppen alacsonyak: csak a váz olyan 600 000 Ft körül
van mostanában, de ehhez még egy objektív sem árt. A többi kiegészítőről nem is beszélve.
Szóval a jó minőséget meg kell fizetni, de jó lesz belegondolni, hogy
érdemes-e amatőr célokra pont ezt a vázat előnyben részesíteni, hiszen
az árából egy alig láthatóan alacsonyabb képminőséget garantáló, de sokkal
könnyebb és kezelhetőbb fényképezőgépet lehet venni, az összes szükséges
kiegészítővel együtt.

Prikkel Mika


Specifikációk:
Canon 5D Mark II  digitális tükörreflexes fényképezőgép

Kategória: tükörreflex
Képszenzor: 21,1 MP effektív, CMOS
Objektív: cserélhető
Záridő: 30-1/8000 s
Érzékenység: 50-25600 ISO
Vaku: nincs, külső
Video: 30 kép/s, full HD (1920 x 1080 pixel)
Memória: Compact Flash
Kereső: pentaprizmás
Méret: 152x114x75 mm
Súly: 810 g (akku és memóriakártya nélkül)

A készüléket a Canon Hungária Kft-től kaptuk tesztelésre, köszönjük!

Vissza a tartalomjegyzékhez >>




FOTÓSKÉPZŐ :: 1074 Budapest, Alsó erdősor u. 8. Telefon: +36-1 266-14-20, +36-20 28-26-196
FOTÓSKÉPZŐ FotóiskolaFOTOGRÁFIAI SZAKCIKKEKFOTÓS HÍREK, ESEMÉNYEK, ÉRDEKESSÉGEKFOTÓTÖRTÉNELEM