FOTÓSKÉPZŐ
érthető, hatékony képzés szakértőktől
FOTÓSKÉPZŐ Fotóiskola
FOTOGRÁFIAI SZAKCIKKEK
FOTÓS HÍREK, ESEMÉNYEK, ÉRDEKESSÉGEK
FOTÓTÖRTÉNELEM
KÖNYVAJÁNLÓ
KÖNYVAJÁNLÓ
Könyvek már alkotó, vagy leendő fotósoknak

Ahogy nő az eladott fényképezőgépek száma, úgy nő az igény a szakirodalomra is.
S habár ma már az interneten minden információ megtalálható, a kézzel fogható
és áram nélkül is olvasható könyvek nagyon hasznosak még mindig.


A fotós könyvek területén viszonylag nagy a választék, s ugyan nem számít
a szakácskönyvekhez hasonló jól profitáló témának, de több kiadó is jelentet
meg folyamatosan különböző színvonalú és témájú szakkönyveket. Ezek egy része
hazai szerző tollából származik, más része fordítás. Ez utóbbiak általában magasabb
színvonalú képanyaggal rendelkeznek, de a fordítás szakmaisága sokszor hagy maga
után kívánnivalókat.
Ezúttal – az egyébként témaindító cikkünkben – az utóbbi változatból mutatunk be
összesen három könyvet: David Präkel tollából a Kompozíció és a Világosítás címűeket,
valamint T. A. Hofmanntól a Kreatív képkompozíció a fotográfiában-t.
Mindhárom kiadvány már régebb óta kapható, de a témaválasztásuk miatt a mindig
aktuális fotóskönyvek közé tartoznak.


Cím:
KompozícióKompozíció
Szerző: David Präkel
Kiadó: Scolar Kiadó, www.scolar.hu
Méret: 16x23 cm
Terjedelem: 176 oldal
Kötés: ragasztott
Kiadás éve: 2009.
Ár: 5995 Ft


Az író maga is fotográfus, s emellett tanít és ír is. Ez meg
is látszik a könyvön, hiszen szakmai hibát nem találtunk
benne és elég jól elmagyarázza az adott témákat. Látszik
a pedagógusi munka gyakorlata, aminek hiánya sok más
esetben könnyen nehezen befogadhatóvá tud tenni egy
szakkönyvet.
A könyvben szereplő fotók nagyon jó minőségűek és profi munkák. Megállnák helyüket
bármelyik aktuális fotós magazinban, vagy kiállításon is. Ráadásul több közülük filmre
készült (ráadásul sok síkfilmre), ami a mai, digitális világban külön kuriózum.
A könyv tördelése és nyomdai kivitelezése is profizmust sugall, habár a ragasztott kötés
nem éppen a tartósság barátja, de a vastag, műnyomó papír, valamint a még vastagabb
és fóliázott borító mindenképpen elegendő tartósságot ad a rendszeres használathoz is.
Külön érdemes megemlíteni, hogy a könyvhöz készült egy 2 oldalas használati utasítás is,
ami az oldalakon található információk rendszerezését, befogadását segíti elő.
A tartalmi felépítés jól tagolt, a kezdő és haladó fotós számára egyaránt átlátható és
kezelhető. Az első fejezetben az alapokkal ismerkedhet meg az olvasó: a képkomponálás
szabályaival, a nézőpont, a perspektíva és a méretarány törvényszerűségeivel. A második
fejezetben a különböző formai elemeket és az ehhez kapcsolódó témákat mutatja be
az író (pont, vonalak, alakzat, forma, textúra, mintázat, tónus és szín), a harmadikban
a tér kezeléséről van szó (keretek, egyensúly, megjelenítés), a negyedikben az időnek
a fényképre gyakorolt hatását feszegeti a szerző (idő múlása, pillanatok, sorozatképek).
Az ötödik fejezet a különböző alkalmazási lehetőségekről, azaz a fotókon szereplő lehetséges
témákról szól (tájkép, csendélet, portré, dokumentarista, emberábrázolás, akció és sport,
művészfotó, reklám), és végül az utolsó, hatodik fejezetben az eredetiség témaköre kerül
sorra (egyéni látásmód, kontrasztok, egyensúly, kivágás, színek, digitális képszerkesztés).
Minden témát jól illeszkedő fényképekkel és ábrákkal illusztrált a szerző, s a könyv végén
egy kis szószedet is segíti a szövegek jobb megértését. Így egy könnyen megérthető,
olvasmányos, de mégis komoly tartalommal bíró könyvet kapunk.


Cím: VilágosításVilágosítás
Szerző: David Präkel
Kiadó: Scolar Kiadó, www.scolar.hu
Méret: 16x23 cm
Terjedelem: 176 oldal
Kötés: ragasztott
Kiadás éve: 2009.
Ár: 5995 Ft

Ez a könyv az előzőekben bemutatott mű "testvére", hiszen
egy sorozatnak a második tagja. Ezért a könyvnek a külső,
megjelenésbeli bemutatását most mellőzzük, ugyanaz vonatkozik
rá, mint a társára: szép képek a szerző és fotós társai készítésében,
átlátható szerkesztés, kiváló minőség, jó használhatóság.
Tartalmilag ez a könyv az előző rész folytatásának tekinthető,
hiszen a kívánt kompozíció után a fények megfelelő használata határozza meg a fotót.
Hiszen, mint ahogy a fénykép szóban is szerepel, a fény minden fotón jelen van, anélkül
nem is létezhet fénykép.
A könyv ebben a szellemiségben mutatja be a fény kezelésének szabályait, az évszázadok
óta kialakult és képalkotásban alkalmazott (festők!) törvényszerűségeit, valamint a szükséges 
fényformáláshoz használt megfelelő eszközöket, kiegészítőket.
Az első fejezetben magáról a fényről és annak alapvető ismeretéről van szó (alapelmélet,
színelmélet, expozíció, polarizált fény, spektrum). A második fejezetben a természetese
fény jellegzetességei kerülnek sorra (nappali, esti, éjszaka, évszakok, helyszín), míg
a harmadikban a meglévő fényforrások jellemzőit részletezi a szerző (láng, izzók, fénycső,
utcai, neon, koncertfotó). A negyedik fejezetben kerül sorra a stúdióvilágítás tárgyalása:
vaku és folyamatos fény felbontásban. Az ötödik fejezetben a fény szabályozásának
szerepéről olvashatunk (műtermek, fény formálása és beállítása, világítás-beállítások,
reklámfotó, pauszsátor, filmes megvilágítás). Az utolsó, hatodik fejezet a fény használatát
tárgyalja (jellege, körvonal, forma, textúra tónusok és színek megrajzolása, kísérletezés
fénnyel).
Sajnos ebben a könyvben már találhatunk néhány kritizálnivalót! Az első és legfontosabb,
hogy a szakmai nyelvezet használata miatt jól látható, hogy fordítással van dolgunk, ugyanis
a könyvben angolszász fotósszakmai elnevezésekkel találkozunk. Itthon senki sem hívja
portréfotózáskor a kisorrárnyék világítás-beállítást pillangónak (butterfly a könyvben),
a háromszöget pedig Rembrandtnak. Igaz, ma már sokan az internetről szerzik az információt,
ahol a fotós témák leginkább angolul (és németül) olvashatók, de egy szakfordítónak
(vagy az egészet ellenőrző szaklektornak) figyelni kell arra is, hogy a szakszavakat
a megfelelőre fordítsa.
Emellett a magyarázatok között találtunk olyan sorokat is, amelyek egy tapasztalt fotósnak
egyértelműek, de egy kezdőnek nehezen vagy nem érthetőek lehetnek.
S végül egy kicsinek tűnő, de főleg a kezdőknek nagy segítséget jelentő hiányt is megemlítünk:
ez pedig a fotókhoz mellékelt konkrét fénybeállítási tervrajzok hiánya. Ugyan maga a könyv
nem ilyen jellegű, de mivel a fényről és annak használatáról szól (sok műtermi képpel),
ilyen magyarázó ábrák sokat segítenének a jobb megértésben.


Cím: Kreatív képkompozíció a fotográfiábanKreatív képkompozíció a fotográfiában
Szerző: Torsten Andreas Hoffmann
Kiadó: Digitálfotó Kft., www.fotomagazin.hu
Méret: 16x23 cm
Terjedelem: 224 oldal
Kötés: cérnafűzött, keménytáblás
Kiadás éve: 2008.
Ár: 5750 Ft


Ez egy komoly könyv, ami már a kivitelezésén is látszik: kemény
borítás cérnafűzve. Persze, ettől még csalódhatnánk is, de
a tartalom is bizonyítja a komolyságot. Ami a legszembetűnőbb a mai, színes világunkban,
hogy ebben a könyvben szinte az összes kép fekete-fehér. Ami nem egyszerű üzleti fogás,
hanem tudatos döntés: már a könyv elején is foglalkozik az író a fekete-fehér fotózás
témájával. A választás egyrészt jelentősen csökkenti az előállítási költségeket, másrészt
a témaválasztással is indokolható: kompozíciókor leginkább a formai elemek kerülnek
előtérbe a képen, ezeket pedig monokróm képeken is jól lehet ábrázolni. Viszont
a komponáláshoz hozzátartozik a színekkel való "játék" is, ami már így nem mutatható
be hatékonyan. De ettől még a könyv eléri célját és a színes világ nem is hiányzik
az olvasás közben.
Az első pár oldalon a digitális fotózás alapjaival foglalkozik a szerző, tanácsot ad
gépvásárláshoz, bemutatja a digitális nyers formátumot, a RAW-ot, és még a különböző
színszűrők használata is szóba kerül.
Az első nagy fejezetben – Képek és stílusok – a különböző fényképészeti témák, helyzetek
kerülnek tárgyalásra (hangulatok, utcai fotózás, tájfotó, épületfotó, fekete-fehér fotózás,
szürreális fotó, emberábrázolás, misztikus fényképezés és panoráma fotó).
A mások fejezet – Kompozíciós technikák – már a komponálás alapjairól technikáiról szól
(képkompozíció, aranymetszés, háromszög-kompozíció, ritmus-elemek, redukció
és hangsúlyozás, tájékozódás a képen, képi egyensúly, nézőpontok, képi feszültség, kép
a képben, zavaró elemek, játék a formákkal, bemozdulásos életlenség, absztrakciók).
Míg a harmadik, legutolsó fejezetben a digitális képmódosítási lehetőségek alapjait
mutatja be a szerző – fekete-fehér képek segítségével. Ez tulajdonképpen a digitális
színes képek megfelelő átalakításával nyert részlet és tónusgazdag fekete-fehér fotók
további feldolgozását, javítását jelenti.
A könyv – a szerző fotóinak segítségével – nagyon jól bemutatja fényképezés során
használható kompozíciós lehetőségeket, szabályokat, a jó fotóhoz szükséges tudnivalókkal
együtt. A szöveges leírások, magyarázatok, gondolatmenetek könnyen érthetővé teszik
a mondanivalót. Mindezt nagy mértében segítik azok a kis, rajzolt segédábrák is, amelyeket
több kép mellé, magyarázatként helyezett el a szerző. A könyvben található fotók témái
teljesen hétköznapiak, ilyenekkel mindenki találkozik nap mint nap, ezért könnyebben
elsajátíthatóak a leírt technikák, tudnivalók.
Összességében elmondható, hogy szép, jól szerkesztett és megírt, minőségi könyvről
van szó.

Szöveg: Prikkel Mika
Képek: Scolar Könyvkiadó, Digitálfotó Kft.

Vissza a tartalomjegyzékhez >>



FOTÓSKÉPZŐ :: 1074 Budapest, Alsó erdősor u. 8. Telefon: +36-1 266-14-20, +36-20 28-26-196
FOTÓSKÉPZŐ FotóiskolaFOTOGRÁFIAI SZAKCIKKEKFOTÓS HÍREK, ESEMÉNYEK, ÉRDEKESSÉGEKFOTÓTÖRTÉNELEM