FOTÓSKÉPZŐ
érthető, hatékony képzés szakértőktől
FOTÓSKÉPZŐ Fotóiskola
FOTOGRÁFIAI SZAKCIKKEK
FOTÓS HÍREK, ESEMÉNYEK, ÉRDEKESSÉGEK
FOTÓTÖRTÉNELEM
A PORTRÉFOTÓZÁS ALAPJAI
A PORTRÉFOTÓZÁS ALAPJAI
Hogyan fotózzuk a lelket?

Aki már készített fotókat emberekről, tudja, hogy nehéz elkapni azt a pillanatot,
ami a legkifejezőbb képet eredményezi. Néhány tippet adunk a sikerhez.


Ahhoz, hogy az elkészült fotókon legjobban vissza tudjuk adni a modellünk személyiségét
és az adott pillanat hangulatát, több szempontot figyelembe kell vennünk fotózáskor.
A megfelelő időpont megválasztása ugyanúgy fontos, mint a jó helyszín, vagy
a modellünk hangulata. De ezek csak az alapkövetelmények, a lényeg a mi munkánkban
van: az expozíciós idő, a rekesz, valamint a megvilágítás és a háttér, az objektív
megválasztása egyöntetűen befolyásolja a képet.
Az első portréfotók általában családtagok, közeli ismerősök részvételével készülnek.
Így egyrészt az időpont és a helyszín megválasztása könnyen megy, nem bonyolítja
a dolgunkat, másrészt a portréfotózás legfontosabb eleme, a megfelelő fotós-modell
kapcsolat felépítése sem okoz gondot.

Címlapfotó

A helyszín a koncepciótól függően lehet a megszokott környezetben (otthon, a lakóhely
környékén, esetleg munkahelyen), az időpontot pedig ehhez alkalmazkodva, a világítási
lehetőségeket figyelembe véve kel meghatározni. Ha nem rendelkezünk saját fényforrással
(vaku, lámpa, esetleg stúdióvaku), akkor a helyszínt úgy érdemes megválasztani, hogy
az adott időpontban elégséges környezeti fény érje. Ez főleg munka, vagy más elfoglaltság
közbeni fotózáshoz ideális, de például egy nagyobb ablaknál napközben is készíthetünk
kiváló beállított, megkomponált portréfotókat.
Ha nem ismerjük a modellünket, nagyon fontos, hogy megfelelő kapcsolatba kerüljünk
vele a fotózás elkezdéséig, vagy inkább a jó képek elkészítéséig. Ehhez már az elején el
kell kezdeni beszélgetni, oldani a hangulatot, mert általában senki nincs hozzászokva
a fotózáshoz. El kell érnünk, hogy a modellünk ne feszengjen, hanem amennyire lehet,
önmagát adja.
Mindezt könnyen elérhetjük például úgy, hogy már az előkészületek közben, amikor
meghatározzuk a helyszín(eke)t, beállítjuk a fényeket (mesterséges vagy természetes
fényforrások), elkezdünk beszélgetni a modellel.

Sümegi József borász

A megfelelő helyszín és helyzet megtalálása, vagy kialakítása után meg kell határoznunk
a szükséges expozíciós értékeket. A portréfotózásnál fontos a megfelelő részletgazdagság,
ezért a legkisebb fényérzékenységre állítjuk a gépünket, majd ehhez határozzuk meg
a rekesz és az expozíciós idő értékeit. Ezeknél fontos, hogy a szándékunknak megfelelő
értékeket válasszunk, és figyelembe vegyük a körülményeket is. Például nagyobb rekesz
kisebb mélységélességet eredményez, míg hosszabb záridő esetén könnyen bemozdulhat
a modell, de adott esetben ez éppen előnyös is lehet (ha egy testrésze, például a keze
mozdul be beszéd közben). Ezeket az értékeket a helyszín, a megvilágítási viszonyok
és a (művészi) szándékaink egységes vizsgálata alapján érdemes meghatározni. Elegendő
gyakorlással már egy adott helyzetben el tudjuk képzelni, magunk előtt látjuk
az elkészíthető képeket és ezután "csak" meg kell valósítani a "látomásunkat".

Címlapfotó, portréfotó

Talán legfontosabb része a portréfotózásnak a megfelelő fény beállítása, hogy az arcon
a fény-árnyék viszonyok ideálisak, szépek legyenek. Itt figyelembe kell venni az arcra
vetülő fény beesési szögét, minőségét (lágy, kemény, stb.), az arcon keletkező árnyékokat.
A különböző arctípusokhoz a megfelelő világítást érdemes alkalmazni, például a kerekebb
arcokat inkább oldalról, míg a hosszúkásabb arcokat inkább elölről világítjuk meg.
A portréfotózás lényege az emberábrázolás (ha az állatok – a házi kedvencek – fotózását
nem vesszük ide, mint alternatív lehetőséget), ami meg is világítja a lényeget: a modell
jellemét kifejező képi megjelenítés. Tehát a modellünkön van a hangsúly és nem rajtunk,
fotósokon. Nekünk "csak" meg kell fogni az ő személyiségét és mások számára is érthetően
kell azt ábrázolnunk.

Láng - Gundel

A portréfotózás több válfajra osztható. A legegyszerűbb portré az igazolványkép, ahol
megadott fényviszonyok között, komolyabb művészi elvárás nélkül, a felismerhetőség
elsődleges szempontja szerint kell fotózni a modellt. A műtermi portréfotó viszont már
komoly tapasztalatot igényel, hiszen az adott arcfelépítéshez, a modell személyiségéhez
kell igazítani a világítást, a beállítást. Itt már az egyszerűbb mellképtől az egész alakos
képig terjed a komponálási lehetőség.
A legösszetettebb portréfotózás a külső helyszíneken, a modell otthonában, munkahelyén,
vagy a szabadban történő fényképezés. Itt már a modellünket a megszokott környezetében
kell ábrázolni, ami az összes szempont megfelelő összehangolását jelenti.
Ahhoz, hogy bárkiről bármilyen szituációban jó portrét készítsünk, sok gyakorlásra és alapos
fotóismeretekre van szükség. A legfontosabb a megvilágítás, a fény/árnyék viszony
alapjainak elsajátítása, amiket aztán már minden szituációban kiválóan lehet alkalmazni.

Prikkel Mika

A portréfotózás elméleti és gyakorlati alapjainak, szakmai fogásainak, titkainak elsajátításához
a tanfolyamaink mellett a workshopjaink is kiváló lehetőséget nyújtanak.
Részletek a Workshopok menüpont alatt.

Vissza a tartalomjegyzékhez >>




FOTÓSKÉPZŐ :: 1074 Budapest, Alsó erdősor u. 8. Telefon: +36-1 266-14-20, +36-20 28-26-196
FOTÓSKÉPZŐ FotóiskolaFOTOGRÁFIAI SZAKCIKKEKFOTÓS HÍREK, ESEMÉNYEK, ÉRDEKESSÉGEKFOTÓTÖRTÉNELEM