FOTÓSKÉPZŐ
érthető, hatékony képzés szakértőktől
FOTÓSKÉPZŐ Fotóiskola
FOTOGRÁFIAI SZAKCIKKEK
FOTÓS HÍREK, ESEMÉNYEK, ÉRDEKESSÉGEK
FOTÓTÖRTÉNELEM
A REKLÁM. ÉS TÁRGYFOTÓZÁSRÓL
A REKLÁM. ÉS TÁRGYFOTÓZÁSRÓL
A reklám- és tárgyfotózás alapjai

Az internet terjedésével egyre többen adják el megunt tárgyaikat az aukciós honlapokon
vagy nyitnak webáruházat. Ilyenkor minél jobb a termékfotó, annál jobb árat lehet elérni.
De hogyan lehet szépen lefotózni egy csillogó mobiltelefont, vagy egy fém csatos karórát?




Sokan azt képzelik, hogy a fotózáson belül a tárgyfotózás témaköre igényli a legkevesebb
szaktudást és tapasztalatot. Mi lehet olyan nehéz lefotózni egy vázát, vagy cipőt,
vagy ékszert? A hirdetésekben látott tárgyak ugyanis nagyon szépnek és ezzel együtt
élethűnek látszanak, ezért nehéz elképzelni, hogy a fotós sokat dolgozott a fényképeken.
Pedig a valóságban éppen az ellenkezője igaz: ahhoz, hogy egy tárgyat élethűen, ráadásul
vizuálisan vonzó, azaz tetszetős képen örökítsük meg, előrelátó tervezés és komoly munka
szükséges – a tapasztalatokról nem is beszélve.



Legfontosabb célok



Ha a tárgyfotózás témakörét felosztjuk az alapvetően meghatározó részekre, akkor
a legfontosabbak a reklám- vagy árubemutató célra készülő fotók. Ezeknél az a célunk,
hogy minél jobban visszaadjuk a fényképeken az eredeti anyagszerűséget, a dimenziókat,
alakot, tehát a tárgy minél jobban felismerhető legyen anélkül, hogy közvetlenül a maga
valójában szemlélnénk. Emellett a legjobb tulajdonságait, szépségét is ki kell emelni,
hiszen a fotózás végső célja az adott tárgy, áru eladása, vagy legalábbis az arra való
ösztökélés.


Reklámfotó

Ha a valóságot a maga természetességében fotóznánk, akkor nagyon sok problémával
kerülnénk szembe. Ugyanis amikor egy tárgyat kézbe véve nézünk, példásul egy ékszert
vagy egy új mobiltelefont, akkor önkéntelenül is forgatjuk, megnézzük minden oldaláról.
Ilyenkor nem tűnik fel, hogy ha csak egy pontból vizsgáljuk, mennyire érdektelen is lehet
az az esetleges nézőpont. A fotón már ezzel ellentétben nincs mód forgatásra, így egy
(esetleg 2-3) nézőpontból kell úgy ábrázolni, hogy a lehető legjobban visszaadjuk a tárgy
szépségét, a formatervezés sajátosságait, az anyagának jellemzőit. Tehát meg kell keresni
azt a beállítást, amiben a legjobban mutat az áru és olyan fényviszonyokat kell biztosítani,
amely kiemeli az esztétikai értékeket és nem változtatja meg az adott tárgy kinézetét.

Ez nem egyszerű feladat, a legjobban speciális eszközök segítségével lehet megvalósítani:
stúdióvakuk, áttetsző anyagok, vagy ezekből készült ún. tárgyfotó-sátrak, tükrök, kitakaró
maszkok, speciális tárgyfotó-asztal, átlátszó plexilapok, színszűrők, stb.



Mobiltelefon fotózása internetes aukcióhoz




Sokszor kell fényképezni olyan tárgyakat, amelyek csillogó, polírozott felületűek, amely
lehet akár műanyag, akár fém is. Ilyen például egy mobiltelefon, aminek legalább a képernyője
csillogó, de inkább még több alkatrésze is. Ilyenkor már elég lehet egy szórt fénnyel
megvilágított asztallapra letenni a telefont és úgy fotózni, vigyázva, hogy az LCD-jén tükröződő
fény a lehető leghomogénebb legyen. Konkrétan: borús időben egy fehér irógéppapírra helyezzük
a telefont, majd az átellenes oldalához állítunk egy másik fehér lapot (amely így tükröződik
az LCD felületén), majd elkészítjük a képet. Persze, előtte puha ronggyal tisztára töröljük
a készüléket, figyelve arra, hogy a lehető legkevesebb porszem maradjon rajta. Ezek ugyanis
a fotó már sokkal jobban feltűnnek, mint élőben, így zavarólag hatnak.

Reklámfotó

Hasonlóan járhatunk el más, csillogó felületű tárgy fotózásánál is. A legnagyobb gondot az okozza,
hogy nincs mindig borult idő és szórt fény. Napfényben pedig már túlságosan is csillog és tele
van árnyékokkal, tükröződésekkel egy ilyen tárgy felülete, ami nagyon zavaros képet és ezzel
rossz eladhatóságot eredményez. Így ha az időjárástól akarjuk függetleníteni magunkat, akkor
érdemes beszerezni 2-3 vakut (vagy folyamatos fényű lámpát) és egy nagyobb pauszpapírból
építeni egy kis sátrat, ami alatt már egyszerűbben lehet szórt fényt létrehozni. Ez a szett már
szebb képek készítését teszi lehetővé, de még ez sem megoldás minden esetre. Ugyanis ahogy
változik az fotózandó tárgy felülete, anyaga úgy szükséges más módszereket is alkalmazni,
rafinált trükköket bevetni a cél érdekében.



Egy pohár sör reklámfotózása



Nézzük például azt az esetet, amikor egy pohár sört kell úgy lefotóznunk, hogy a lehető
legkívánatosabb legyen, azaz egy igazi reklámfotót akarunk készíteni. Amikor a frissen csapolt
sört elénk teszi a pincér a sörözőben, akkor mutat a legszebben: a pohár oldalán gyöngyözik
a hideg üvegre lecsapódó pára, a sörhab kemény és szinte tolakodik kifelé a pohárból, a sör
pedig a beeső fényben arany színben úszik, benne ezernyi kis gyémántként csillogó, felfelé
szálló buborékkal.
Nos ez az idilli állapot a valóságban csupán 1-2 percig tart. A hab ugyanis
hamar összeesik, a pohárhoz nyúlva az tele lesz a kezünk nyomával, a felfelé szálló buborékok
pedig lassan, de biztosan elfogynak, kisebbek lesznek. Ráadásul, ha egy fotót is sikerül
készíteni abban a pillanatban, amikor elénk tették a poharat, a képen már sokkal egyszerűbben
néz ki a valóságban oly' kívánatos söröspohár.

Nehéz a dolga tehát a fotósnak, de néhány trükkel el lehet érni, hogy szép kép készüljön.
A kemény habot akár szappanos vízből is lehet verni, amit fotózáskor a sörre kanalazunk
és megfelelő alakúra formázunk. De erre a célra léteznek műhabok is, illetve minden komolyabb
ételfotósnak megvan a saját titkos recepetje az "igazi" sörhabra (és még sok másra). A sör
szép színét ki tudjuk hangsúlyozni egy, a pohár formájához igazított fehér papírlap pohár
mögé helyezésével is – így a  poháron átnézve egyenletes háttért tudunk biztosítani.
Az üvegpoháron lévő páracseppeket pedig például vízzel lehet "megalkotni": egyszerűen
porlasztott vizet fújunk bármilyen pumpás permetezővel a pohárra.
Persze, lehet még fokozni a trükkök számát (szokták is), de már ennyi is elég (meg némi
kreativitás), ahhoz, hogy visszaadjuk a sör természetes jellemzőit.

Speciális feltételek és eszközök



Tárgyfotózásnál az a legjobb, hogy – az élőlényekkel szemben – egy tárgy nem mozog,
azaz bármeddig tudunk vele foglalkozni, legyen szó akár a helyes beállításról, akár
a hosszú expozíciós időről. Viszont a méretek okozhatnak gondot: ha ugyanis például
egy autót, vagy akár csak egy 1x0,5 méteres tárgyat kell lefotóznunk elölről, mindjárt
egy komoly problémával találjuk magunkat szemben, mégpedig a mélységélességgel.
Ugyanis hogy nézne ki egy kép, amin az autónak az eleje éles, de már az ajtaja nem.
Vagy egy kéziszerszámgépet vagy kisplasztikát sem tudunk olyan fotón a katalógusba
tenni, amelyen csak egy része éles. Ez ugyanis nem elég a megfelelő tájékoztatáshoz,
azaz nem jó reklámfotó. A probléma megoldása a nagy mélységélesség, amihez viszont
kis rekesz szükséges. Ehhez pedig sok fény kell. Sok-sok fény. Ilyenkor jönnek jól
az átlagnál sokkal nagyobb  (600-1500 Ws) teljesítményű stúdióvakuk, amelyekkel
már bármilyen körülmények között lehet ilyen jellegű tárgyakat is fotózni.

Emellett még a legnagyobb problémát a fény megfelelő irányítása, elosztása, azaz
a tárgy egyenletes megvilágítása és az árnyékok helyes kezelése jelenti.


Reklámfotó

Speciális tárgyfotóknál, mint például az ételfotózás, pedig már akár 8-10 vakura
is szükség lehet, hiszen ilyenkor az ételek, italok megfelelő megvilágítása mellett
a fénykép hangulatának kialakításában is fontos szerepet kapnak a fényformálók. 

Látható tehát, hogy amíg néhány kisebb tárgyat már kevesebb fotós tapasztalattal
is le tudunk fényképezni elégséges miinőségben, addig nagyobb tárgyak, vagy igényesebb
fotók esetében már érdemes elsajátítani az elméleti alapokat majd sokat gyakorolni.
Csak így tudunk olyan tárgyfotókat készíteni, amelyek már  reklámfotóként is használhatók
és felhasználhatók akár csak illusztrációként, de akár már az üzletünk (aukció,
termékkatalógus, webáruház, stb.) felfuttatásában és a nagyobb haszon elérésében is.



Prikkel Mika



A tárgy- és reklámfotózás elméleti és gyakorlati alapjainak, szakmai fogásainak, titkainak
elsajátításához a tanfolyamaink mellett a workshopjaink is kiváló lehetőséget nyújtanak.
Részletek a Workshopok menüpont alatt.


Vissza a tartalomjegyzékhez >>



FOTÓSKÉPZŐ :: 1074 Budapest, Alsó erdősor u. 8. Telefon: +36-1 266-14-20, +36-20 28-26-196
FOTÓSKÉPZŐ FotóiskolaFOTOGRÁFIAI SZAKCIKKEKFOTÓS HÍREK, ESEMÉNYEK, ÉRDEKESSÉGEKFOTÓTÖRTÉNELEM